08 sep 2025

Över 11 % av containrarna brast i säkerhetskrav under 2024

En ny rapport från World Shipping Council (WSC) visar att mer än 11 % av inspekterade containrar med farligt gods hade säkerhetsbrister under 2024. Totalt kontrollerades 77 688 containrar i sju länder, varav 8 850 innehöll fel.

De vanligaste bristerna:

  • Storetiketter och märkning av containrar (kapitel 5.3 i IMDG-koden)

  • Bristande lastsäkring inuti containern (CTU code)

  • Felaktig eller utebliven deklaration av farligt gods (kapitel 5.4 i IMDG-koden)

  • Märkning och etikettering av kollin (kapitel 5.2 i IMDG-koden)

  • Felaktiga eller skakade kollin med farligt gods

Rapporten bygger på hamninspektioner i Finland, Nederländerna, Tyskland, Chile, Sydkorea, Kanada och USA. Nederländerna rapporterade den högsta andelen brister med hela 55 %. Trenden är tyvärr uppåtgående: 2019 var endast 6,5 % av transporterna bristfälliga, jämfört med dagens nivå på över 11 %.

Vår reflektion

Trots de konstaterade bristerna har samtliga containertransporter åtföljts av ett stuvningsintyg enligt avsnitt 5.4.2 i IMDG-koden. Genom intyget har någon försäkrat att lasten består av oskadade och märkta kollin, att godset är säkrat för sjöresan, att containern är rätt märkt och etiketterad samt att en godsdeklaration mottagits för allt farligt gods som lastats i containern.

När inspektionerna visar motsatsen väcks några viktiga frågor:

  • Vet den som skriver under stuvningsintyget verkligen vad de intygar?

  • Hur säkerställer man personalens kompetens för att undvika felaktiga intyg?

  • Hur kan man jobba med att intyget inte blir en formalitet utan en faktisk garanti för korrekt och säker stuvning?

  • Har ni interna kontroller för att verifiera att det som intygas verkligen utförs korrekt?

För verksamheter i Sverige är detta frågor som säkerhetsrådgivare med behörighet för sjötransport bör ta med sig i sitt arbete.

Vi har ingen statistik över brister gällande fordon innehållande farligt gods och som ska ut på sjötransport, men det är viktigt att komma ihåg att stuvningsintyg även gäller för dessa fordon, oavsett om färjan går enligt IMDG-koden eller Östersjöavtalet. När transportören är ansvarig för stuvningen kan det ibland hända att det saknas ett signerat intyg när föraren anländer till rederiet. I dessa fall är det ofta föraren som slutligen signerar stuvningsintyget, eftersom fordonet annars inte får transporteras med färjan. Det är därför avgörande att transportören säkerställer att föraren har rätt kompetens och verkligen är den person som ska intyga, annars riskerar intyget att bara bli ett papper utan verklig garanti för säker stuvning.

Självklart har även avsändaren ett ansvar att säkerställa att förpackningar inuti containrar eller fordon är korrekt märkta och etiketterade samt att en godsdeklaration upprättats för sändningen.

Länk till rapporten

Tillbaka
Produkten har lagts till kundkorgen.